Optymalizacja SEO sklepów i stron internetowych

Współcześnie aby dotrzeć do klientów w internecie, trzeba się trochę namęczyć. Nie wystarczy stworzenie strony internetowej, na której będziemy zamieszczać unikalne treści, by znaleźć się na pierwszych stronach wyników wyszukiwania Google. W końcu wybić musimy się spośród tysięcy, a nawet milionów stron. Na optymalizację składa się więc szereg różnych działań.


Czym jest optymalizacja?

Są to wszystkie środki oraz działania, które podejmowane są dla podniesienia pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Oczywiście prócz tego, zależy nam zawsze na tym, żeby nasza strona  ogóle dała się znaleźć w wyszukiwarce. Optymalizacja witryny ma ułatwić zrozumienie treści zarówno robotom wyszukiwarek, jak i naszym użytkownikom. Powinni oni bez problemu dotrzeć do każdej podstrony naszego serwisu. Celem naszych działań jest wyświetlanie strony w Google wtedy, gdy internauci wpiszą dane słowo kluczowe lub frazę. Musimy pamiętać, że bez kompleksowej optymalizacji nawet najlepsze działania reklamowe nie przyniosą nam wyświetleń.

Jakie są elementy optymalizacji?

Jeśli chodzi o optymalizację, mamy do czynienia zwykle z elementami budowy strony oraz z treściami, które są na niej zamieszczone. Wymienić można tu optymalizację kodu strony, optymalizację treści, grafiki i słów kluczowych, a także optymalizacją struktury linków wewnętrznych.

Optymalizacja kodu strony. W tym przypadku zwracamy głównie uwagę na szybkość strony, wyszukiwanie jej przez wyszukiwarki oraz jej zgodność ze standardami W3C. Jeśli mowa o szybkości, znaczenie ma tutaj objętość kodu, konfiguracja połączeń, a także rozmiar grafiki. W drugim przypadku powinniśmy pomyśleć m. in. o nagłówkach oraz metatagach.

Optymalizacja treści. Treści powinny być przede wszystkim unikalne, wysokiej jakości i odpowiedniej długości. W treść powinny zostać wplecione słowa kluczowe, na które pozycjonujemy naszą stronę. Pamiętajmy jednak, by nie przesadzić z ich ilością - optymalnie to 5% całej treści. Naszpikowanie tekstu frazami nie wygląda za dobrze i może grozić karą ze strony wyszukiwarki. Warto w tekście używać też nagłówków i wyróżników tekstowych (pogrubienia, podkreślenia, kursywa itp.).

Optymalizacja grafiki. Grafika również odgrywa tutaj ważną rolę. W tym przypadku chodzi głównie o wagę plików lub bezstratną kompresję zapisu grafiki specjalnie dla sieci internetowej. Co możemy zrobić w tym temacie? Przycinać obrazy, tak, by wyświetlana była tylko ich najważniejsza część. Modyfikować rozmiar grafiki. Łączyć grafiki, by zmniejszyć liczbę żądań HTTP. Uzywać obrazów w formacie PNG zamiast JPG czy GIF. Wykorzystywać kompresję obrazów. I najważniejsze - dodawać atrybuty ALT, czyli alternatywne opisy obrazków. Umożliwiają one odczytywanie grafik przez roboty sieciowe.

Optymalizacja słów kluczowych. Musimy określić, jakie frazy wpisane w wyszukiwarkę powinny prowadzić do naszej strony. Słowa kluczowe muszą odzwierciedlać zawartość naszej witryny.

Optymalizacja struktury linków wewnętrznych. Najważniejszą zasadą tutaj jest ta, by linki prowadziły do stron, które nie zawierają błędów. Pamiętaj my też o ich rozsądnym rozmieszczeniu i oszczędnym stosowaniu anchorów.

OPTYMALIZACJA SKLEPÓW INTERNETOWYCH

W przypadku sklepów internetowych oczywiście powinniśmy pamiętać o wszystkich zasadach wspomnianych wyżej, ale ważniejsze niż sama treść na stronie głównej, są karty produktowe. Przede wszystkim powinniśmy zrobić wszystko, by klient nie miał problemów z poruszaniem się po naszej stronie. Jeśli chodzi o optymalizację sklepu, tutaj wszystko ma znaczenie - nie tylko opisy produktów, ale także format adresu produktu czy też znaczniki użyte w jego opisie. Na co zwrócić uwagę?

Adres URL produktów. Adres powinien być "user-friendly", czyli przyjazny dla użytkownika. Nie powinien być więc długi ani trudny do zapamiętania. No i oczywiście treść adresu powinna odpowiadać temu, co się pod nim kryje. Jeśli np. optymalizujemy daną kategorię sklepu, w adresie powinna znaleźć się jej nazwa.

Opis produktu. Bardzo często zdarza się, że opisy produktów są kopiowane od producenta i pojawiają się we wszystkich sklepach, które sprzedają daną rzecz. Niestety nie jest to mile widziane dla algorytmów Google. Warto postarać się o unikalny opis, w którym zawrzemy wszystkie cechy i specyfikacje produktu. Pamiętajmy o słowach kluczowych, znacznikach nagłówków oraz wyróżnieniu informacji przez pogrubienia czy wypunktowanie.

Fotografie produktów. Wspomnieliśmy już o obrazkach oraz atrybucie ALT, który powinien się tu pojawić. Warto jeszcze dodać, że fotografie muszą być dostosowane do parametrów sklepu internetowego. Dobrym pomysłem jest korzystanie ze zdjęć 3D lub w technice 360 stopni. Takie fotografie robią wrażenie na klientach.

Opinie oraz komentarze. Na sklepie internetowym powinna istnieć możliwość oceny produktów. Nie tylko ma ona wpływ na decyzje zakupowe innych użytkowników, ale także wzbogaca stronę o unikalną treść.

Linkowanie wewnętrzne. O tym również już co nieco wspominaliśmy. W przypadku sklepów internetowych możemy linkować nie tylko z treści produktów, używając anchor tekstu, ale także za pomocą slajderów, w których wyświetlane są podobne produkty czy rzeczy najbardziej popularne w sklepie.

Nawigacja. Być może słyszeliście o tzw. breadcrumbs, czyli okruszkach. Jest to intuicyjna nawigacja, która informuje użytkownika, na jakiej podstronie się znajduje i za pomocą której klient może powrócić do poprzedniej, bardziej ogólnej kategorii. Nawigacja ta pokazuje ścieżkę, dzięki której klient trafił na obecnie przeglądaną stronę.

Dane strukturalne. Dane, takie jak cena produktu, ocena użytkowników czy stan magazynowy, możemy umieścić w kodzie strony w postaci znaczników. Wówczas te informacje mogą pojawić się później w wynikach wyszukiwania w postaci rich snippets, czyli fragmentów rozszerzonych.

Responsywność. Tworząc sklep internetowy powinniśmy również wziąć pod uwagę użytkowników urządzeń mobilnych. Pamiętajmy o przyciskach CTA w widocznym miejscu, gdzie użytkownik nie będzie musiał przewijać ekranu. Kompresujmy obrazki i zmniejszajmy objętość tekstu poprzez "chowanie" pełnych opisów produktów pod rozwijanymi przyciskami.