Optymalizacja SEO sklepów i stron internetowych

Współcześnie aby dotrzeć do klientów w internecie, trzeba się trochę namęczyć. Nie wystarczy stworzenie strony internetowej, na której będziemy zamieszczać unikalne treści, by znaleźć się na pierwszych stronach wyników wyszukiwania Google. W końcu wybić musimy się spośród tysięcy, a nawet milionów stron. Na optymalizację składa się więc szereg różnych działań.


Czym jest optymalizacja?

Są to wszystkie środki oraz działania, które podejmowane są dla podniesienia pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Oczywiście prócz tego, zależy nam zawsze na tym, żeby nasza strona  ogóle dała się znaleźć w wyszukiwarce. Optymalizacja witryny ma ułatwić zrozumienie treści zarówno robotom wyszukiwarek, jak i naszym użytkownikom. Powinni oni bez problemu dotrzeć do każdej podstrony naszego serwisu. Celem naszych działań jest wyświetlanie strony w Google wtedy, gdy internauci wpiszą dane słowo kluczowe lub frazę. Musimy pamiętać, że bez kompleksowej optymalizacji nawet najlepsze działania reklamowe nie przyniosą nam wyświetleń.

Jakie są elementy optymalizacji?

Jeśli chodzi o optymalizację, mamy do czynienia zwykle z elementami budowy strony oraz z treściami, które są na niej zamieszczone. Wymienić można tu optymalizację kodu strony, optymalizację treści, grafiki i słów kluczowych, a także optymalizacją struktury linków wewnętrznych.

Optymalizacja kodu strony. W tym przypadku zwracamy głównie uwagę na szybkość strony, wyszukiwanie jej przez wyszukiwarki oraz jej zgodność ze standardami W3C. Jeśli mowa o szybkości, znaczenie ma tutaj objętość kodu, konfiguracja połączeń, a także rozmiar grafiki. W drugim przypadku powinniśmy pomyśleć m. in. o nagłówkach oraz metatagach.

Optymalizacja treści. Treści powinny być przede wszystkim unikalne, wysokiej jakości i odpowiedniej długości. W treść powinny zostać wplecione słowa kluczowe, na które pozycjonujemy naszą stronę. Pamiętajmy jednak, by nie przesadzić z ich ilością - optymalnie to 5% całej treści. Naszpikowanie tekstu frazami nie wygląda za dobrze i może grozić karą ze strony wyszukiwarki. Warto w tekście używać też nagłówków i wyróżników tekstowych (pogrubienia, podkreślenia, kursywa itp.).

Optymalizacja grafiki. Grafika również odgrywa tutaj ważną rolę. W tym przypadku chodzi głównie o wagę plików lub bezstratną kompresję zapisu grafiki specjalnie dla sieci internetowej. Co możemy zrobić w tym temacie? Przycinać obrazy, tak, by wyświetlana była tylko ich najważniejsza część. Modyfikować rozmiar grafiki. Łączyć grafiki, by zmniejszyć liczbę żądań HTTP. Uzywać obrazów w formacie PNG zamiast JPG czy GIF. Wykorzystywać kompresję obrazów. I najważniejsze - dodawać atrybuty ALT, czyli alternatywne opisy obrazków. Umożliwiają one odczytywanie grafik przez roboty sieciowe.

Optymalizacja słów kluczowych. Musimy określić, jakie frazy wpisane w wyszukiwarkę powinny prowadzić do naszej strony. Słowa kluczowe muszą odzwierciedlać zawartość naszej witryny.

Optymalizacja struktury linków wewnętrznych. Najważniejszą zasadą tutaj jest ta, by linki prowadziły do stron, które nie zawierają błędów. Pamiętaj my też o ich rozsądnym rozmieszczeniu i oszczędnym stosowaniu anchorów.