xx

Jak pisać bloga?

W pierwszym tekście przekonywaliśmy, dlaczego, pomimo coraz większej popularności krótkich treści i obrazów warto prowadzić firmowego bloga. Bo warto, naprawdę.

Z drugiej strony to trochę ryzykowne – liczne wymienione korzyści można osiągnąć tylko wtedy, jeżeli blogowy content będzie dobry. Podejście do sprawy bez odpowiedniego zaangażowania może się skończyć nawet osłabieniem wizerunku firmy. Dlatego dzisiaj koncentrujemy się konkretach i podpowiadamy, w jaki sposób prowadzić blogi, żeby cieszyć się z rosnącej liczby zaangażowany użytkowników.

ZANIM ZACZNIESZ PISAĆ…

Jeżeli chodzi o nazwę, w przypadku bloga firmowego najlepiej, żeby była ona tożsama z nazwą przedsiębiorstwa. Zresztą, najczęściej blogi firmowe są umieszczone w strukturach strony internetowej firmy, a nie jako oddzielne witryny, działają zatem w ramach tego samego brandu.

Layout bloga powinien być przejrzysty i tożsamy z innymi elementami brandingu marki, przede wszystkim powinien być estetyczny. Niestety, tekst tekstem, ale nawet najbardziej wartościowy przekaz może umknąć czytelnikowi po tym, jak zajrzy na bloga i stwierdzi, że nie podoba mu się wizualnie (w tym celu wystarczy mu średnio dziesięć sekund). Współcześni ludzie są w dużej mierze wzrokowcami, warto wziąć to pod uwagę przy całościowym brandingu marki (logo, ulotki, nie tylko strona w sieci). Warto obiektywnie przyjrzeć się swojemu wyczuciu estetyki. Jeżeli pozostawia ono wiele do życzenia, naprawdę lepiej zatrudnić dobrą agencją kreatywną.

Najczęściej najlepiej skoncentrować projekt na prostych połączeniach i czystych kolorach, raczej w ramach zasady „mniej znaczy więcej”. Liczne kontrasty, wzory i duża ilość różnych czcionek to rzeczy, których warto się wystrzegać.

O CZYM POSTY?

Ok, jeżeli blog wygląda profesjonalnie, należy się zastanowić nad wypełnieniem go dobrą, różnorodną treścią. Można w tym celu przeprowadzić tzw. burzę mózgów i spisać wszystkie potencjalne tematy postów. Naturalnie treści muszą się koncentrować wokół firmy i konkretnej branży. Temat bloga musi być określony, nie ma czegoś takiego jak blog ogólny, o wszystkim. Szeroki wachlarz poruszanych we wpisach problemów i zagadnień to z jednej, to z drugiej branży, sprawi że finalnie żadna z grup docelowych nie będzie się mogła w pełni identyfikować z treścią.

Warto traktować blog jako integralny „dział” firmy. Nie należy się zatem zniechęcać w jego prowadzeniu i nie przejmować się gorszymi statystykami. Takie okresy też się zdarzają, a jeżeli trwają nieprzerwanie długo, trzeba po prostu krytycznie spojrzeć na tworzone treści lub promocję bloga oraz marki i odpowiednio je zmodyfikować. Należy unikać braku regularności i monotonii tematów. Systematyczne pisanie to poniekąd dowód na to, że w firmie podchodzi się do wszystkiego naprawdę poważnie.

PISZ DOBRZE!

Nie sztuką jest sklecić piętnaście zdań i stać się dumnym właścicielem bloga firmowego. Czytelnicy na serio wymagają dzisiaj trochę więcej. Należy pisać tak, aby internauta czuł, że czas poświęcony na przeczytanie wpisu nie był stracony. Z tego względu odpadają jakiekolwiek błędy merytoryczne, stylistyczne i gramatyczne. To trochę banalne, ale blog naprawdę jest wizytówką firmy – średniej jakości wpisy zaczną być automatycznie przekładane na wątpliwą jakość sprzedawanych produktów lub usług. Treści zawsze muszą być wartościowe, a każdy artykuł warto „ubrać” nie tylko w przyciągający uwagę tytuł, ale również lead.
Należy pisać prostym językiem, zrozumiałym dla wszystkich. W końcu czytelnikiem bloga ma być potencjalny klient, a nie znajomi z branży.

Poza tym ważna jest ilustracja tekstu dobrej jakości zdjęciami i fotografiami, urozmaicanie infografikami, statystykami, filmami i mapami (oczywiście jeżeli pochodzą z innych źródeł, warto się do tego odnieść, aby uniknąć oskarżenia o przywłaszczanie cudzych treści).

DO KOGO CHCESZ DOTRZEĆ?

Blog powinien być przystępny dla użytkowników, należy zatem używać w postach odpowiedniego słownictwa i zwrotów. Wspomniane wcześniej błędy językowe wyglądają po prostu źle i nieprofesjonalnie, ale czytelnika równie szybko odrzuci maksymalnie oficjalny ton i lakoniczne przekazy bez cienia emocji, lekkości czy humoru. Mając wypracowaną grupę odbiorców firmy, należy głównie dla nich tworzyć teksty. Inaczej będzie brzmiał wpis na blogu butiku z ubraniami dla nastolatek, a jeszcze inaczej – na stronie sklepu męskimi garniturami lub elegancką biżuterią.

REGULARNE WPISY

Nie mylić z częstymi publikacjami na blogu! Jeżeli autor preferuje tworzenie dłuższych wpisów, lub po prostu nie pozwala mu na to czas, można publikować nawet raz w tygodniu. Ale niech to będzie jeden, konkretny dzień. Czytelnicy szybko się przyzwyczają, również samemu autorowi łatwiej będzie tworzyć, jeżeli z góry narzuci sobie stały czas zamieszczania wpisów. Wbrew pozorom, zbyt częste posty też nie są dobre – pojawiające się dzień po dniu nie zostawiają użytkownikom czasu na zapoznanie się nimi i zaangażowanie w dyskusję w komentarzach (mało kto komentuje starsze posty). Najlepiej samemu po jakimś czasie zdecydować, jak i kiedy publikować.

POTRAKTUJ BLOG JAKO PLATFORMĘ KONTAKTU

Jedną z korzyści prowadzenia bloga jest możliwość nawiązania interakcji z czytelnikiem. Poprzez komentarze w prosty sposób można dowiedzieć się o tym, co się podoba, a co nie, odpowiedzieć na nurtujące odbiorcę pytanie, podziękować za miłe słowa, a nawet uniknąć sytuacji kryzysowej.

Nie można się zatem obawiać komentarzy, bo nawet te negatywne oznaczają, że treści na blogu i marka nie są obojętne przedsiębiorcom. W żadnym wypadku nie należy usuwać jakichkolwiek komentarzy. W miarę możliwości, warto na wszystkie odpisywać. Zwłaszcza na te negatywne. To w końcu dobry sposób na to, aby wyjaśnić sytuację lub przynajmniej zaprosić autora zażalenia o prywatny kontakt.

To wszystko, jeżeli chodzi o uniwersalne prawdy na temat prowadzenia firmowego bloga. Co do innych jego aspektów: długości postów, moderacji komentarzy, sposobu promocji itd. – są to indywidualne kwestie, zależne od branży i specyfiki działania firmy.

Ostatecznie tworzenie bloga firmowego to świetny sposób tworzenia wizerunku eksperta w sieci oraz stały element kampanii content marketingowej. Pozostaje tylko pytanie, które wyjście jest lepsze – samodzielna praca nad blogiem, czy zlecenie tego zadania firmie zewnętrznej? Odpowiemy na nie w kolejnym artykule.

Udostępnij