xx

Jak budować markę na wartościowym przekazie?

Public relations to budowanie wizerunku firmy, a przede wszystkim praca nad komunikacją na linii marka-klient.

To ostatnie stanowi zresztą filar współczesnej polityki marketingowej każdego biznesu. Niestety, w przypadku mniejszych, lokalnych przedsiębiorstw podstawowe zasady tworzenia pozytywnego obrazu usługi czy produktu w sieci wciąż ograniczają się do tworzenia przeciętnych stron internetowych i ubogich merytorycznie treści. To błąd – już jakiś czas temu content marketing, czyli narzędzie tworzenia wartościowego przekazu, stał się podstawą współczesnego PR. Za jego pomocą można efektywnie budować markę w oczach klientów. Jak pisać i o czym pamiętać, żeby zyskać zainteresowanie i wyróżnić się na tle konkurencji?

CONTENT MARKETING – JAK ZACZĄĆ?

Internet sprawił, że klient oczekuje nieco więcej niż kolejnego banalnego sloganu typu „Najlepszy”, „Najszybszy”, „Najbardziej korzystny”. Ludzie chcą dzisiaj poznać marki, z których usług korzystają, oczekują, że będą one „na wyciągnięcie ręki”. Międzynarodowe koncerny już dawno poznały te potrzeby, tworząc kampanie przedstawiające pewne wartości, angażujące się w aktualne problemy i wydarzenia, a przede wszystkim skierowane do swoich grup docelowych, a nie anonimowego odbiorcy – od postów na Facebooku, stron i blogów po kreatywną współpracę z gwiazdami czy blogerami.

Naturalnie trudno oczekiwać od małej lub średniej firmy o lokalnym zasięgu inicjatyw, z których budżetem poradziłyby sobie jedynie międzynarodowe marki. W tym miejscu pojawia się content marketing. Dzięki niemu budowanie pozytywnej komunikacji z potencjalnymi klientami nie jest kosztowne. Przynajmniej nie bardziej niż kwoty przeznaczane na spoty w radiu czy telewizji, reklamy w gazecie lub ulotki. Content marketing to narzędzie, które zdobywa sobie coraz większą rzeszę zwolenników. Polega na pozyskiwaniu klienta przez publikowanie atrakcyjnych oraz przydatnych treści, które mają zainteresować sprecyzowaną grupę odbiorców. Bazuje na budowaniu długotrwałych relacji, interakcji i zyskaniu sympatii. To strategia, która może przynieść firmie ogromne korzyści oraz wyróżnić ją z tłumu. Warto jednak dołożyć wszelkich starań, aby tworzone treści były dobrej jakości. Istnieje kilka kluczowych kryteriów, które powinien spełniać dobry tekst. Ich stosowanie to jednocześnie prosta droga do budowania rozpoznawalności marki.

CIEKAWY TEMAT

Może nie tyle ciekawy, co interesująco „ubrany” tekst przyciągnie uwagę internauty najbardziej skutecznie. Jeżeli temat stanowi niszę, jeszcze niezapełnioną w sieci, to zadanie jest niezwykle proste – stworzone treści nie będą miały konkurencji. Niestety dzisiaj w internecie powstały już dziesiątki tekstów o wszystkim i o wszystkich. Jak internauta ma trafić akurat na ten konkretny artykuł? Najprostsze rozwiązanie to chwytliwy, lecz prosty tytuł. Niech to będzie kilka słów kondensujących w sobie całą treść. Jeszcze lepiej, jeżeli zaraz pod tytułem znajdzie się lead – kilka zdań wprowadzających, z grubsza określających poruszone w dalszej treści zagadnienia.

TEKST DLA KONKRETNEGO ODBIORCY

Przed stworzeniem tekstu należy określić docelową grupę adresatów. Nie można być neutralnym – próbując trafić do wszystkich, zazwyczaj nie trafia się do nikogo. Trzeba zastanowić się nad idealnym klientem dla swojej marki. Koncentracja na ścisłym gronie odbiorców i kierunkowanie przekazu są zawsze bardziej skuteczne niż „ładny” tekst wypełniony banałami i utartymi frazesami. Przekaz dla wielu grup odbiorców jest oczywiście możliwy. Może być też skuteczny. Ale do tego potrzeba już większej ilości tekstów, szerszego contentu, odpowiednich zasobów ludzkich, technicznych i czasowych. Jeżeli firma jest w stanie sobie na to pozwolić, to nie ma problemu. A jeśli nie – naprawdę bardziej opłaca się „naszkicować” swojego idealnego klienta/personę i do niego kierować wartościowe treści.

Z SZACUNKU DLA CZYTELNIKA…

Nudny i byle jak stworzony artykuł co najwyżej zachęci przeciętnego użytkownika do szybszego przełączenia okienek. A to automatycznie odbierze szansę na poznanie marki. Rzetelne podejście do tematu warto traktować jak okazywanie szacunku odbiorcy. Długotrwałe i konsekwentne prezentowanie wysokiej jakości treści jest w stanie zjednać stałych czytelników, którzy zaglądają na stronę czy firmowego bloga tylko po to, żeby przeczytać kolejny ciekawy tekst. Przynajmniej część z tych adresatów w bliższej lub dalszej przyszłości stanie się jednocześnie klientami, ponieważ szukając usługi lub produktu, przypomni sobie ciekawie redagowane treści.

UŻYTECZNE TREŚCI

Nawet najpiękniejszy stylistycznie tekst zachwalający produkty firmy nie będzie dobry, jeżeli nie okaże się w jakiś sposób użyteczny dla odbiorcy. Informacje, porady, rozrywka – tego szukają dzisiaj internauci. A wartościowe treści to takie, których internauta szuka w sieci. Proste. Można korzystać z narzędzi do określania popularności konkretnych słów kluczowych, ale najczęściej to artykuły takie jak poradniki, ciekawostki i newsy cieszą się największą popularnością.

SYSTEMATYCZNOŚĆ

Napisanie kilku tekstów na firmowego bloga lub branżowe strony to już krok naprzód w tworzeniu dobrej komunikacji z klientem. Ale nie zda się na wiele, jeżeli przygoda z content marketingiem skończy się na tych paru artykułach. Budowanie marki na wartościowym przekazie to tak naprawdę długotrwały proces. Jego najważniejszym zadaniem jest przekonanie klienta o doświadczeniu i rzetelności firmy. Regularne pojawianie się tekstów zaopatrzonych w odpowiednie słowa kluczowe i odsyłające do strony internetowej firmy nie tylko poprawia wyniki pozycjonowania marki w wyszukiwarce. To również sposób na przekonanie czytelnika o tym, że marce zależy na czymś więcej niż na generacji zysków.

INNE CECHY DOBREGO TEKSTU

Content każdej firmy może wyglądać różnie, w zależności od oferowanych usług czy produktów, celu strategii oraz grupy docelowej. Ale istnieje kilka złotych zasad, które każdy tekst musi spełniać:

  • Odpowiedni „wygląd”. Treść podana jednym ciągiem nie zachęca do poświęcenia jej czasu. Internauci najchętniej czytają krótkie treści. Pomocna okazuje się przystępna szata graficzna. Najważniejsze fakty jako podpunkty, istotne zdania wytłuszczone oraz śródtytuły to najpopularniejsze środki.
  • Proste zdania. Chociaż stosowanie branżowego slangu jest dla specjalisty naturalne, to z punktu widzenia przeciętnego użytkownika może być co najwyżej irytujące. Tak samo jak zawiłe i długie zdania. Warto pamiętać, że treści mają trafić do klienta szukającego pomocy, porady, informacji itd., dlatego trzeba pisać prostym i przejrzystym językiem.
  • Akapity. To właściwie nawiązanie do pierwszego punktu. Poprawnie oddzielanie każdej nowej myśli czyni tekst bardziej przystępnym.
  • Fakty na początku. O ile w powieści zdradzenie szczegółów fabuły się nie sprawdza, o tyle w sieci trzeba zacząć każdą publikację od określenia tematu tekstu. Internauta, który mniej więcej w połowie czytania zorientuje się, że treść nie dotyczy jego problemu, może się poczuć oszukany.

SAMODZIELNE TWORZENIE CONTENTU CZY OUTSOURCING?

W mniejszych firmach zazwyczaj to właściciel zajmuje się content marketingiem – tworzy treści na stronę lub firmowego bloga. To dobre rozwiązanie, jednak niesie ze sobą pewne ryzyko. Po pierwsze – w dłuższej perspektywie czasu może się okazać, że tworzone teksty są promocją nie tyle marki, co samej osoby właściciela. A korzyści mają przecież płynąć dla całej firmy. Po drugie – to normalne, że przedsiębiorcy uwielbiają swoje firmy. Tak bardzo, że często samodzielnie tworzony content staje się esejem pochwalnym dla marki, ale w żaden sposób nieużytecznym dla czytelnika. I w końcu po trzecie – prowadzenie content marketingu to długotrwały proces. Mało który właściciel firmy może sobie pozwolić na odpowiednią ilość wolnego czasu. Naturalnie nie można generalizować – są firmy, w których to właściciele lub pracownicy zajmują się tworzeniem treści i radzą sobie z tym zadaniem doskonale. Ale najczęściej jednym z najlepszych rozwiązań jest zatrudnienie w tym celu freelancera lub dobrej agencji copywriterskiej.

Budowanie marki na wartościowym przekazie jest o wiele bardziej korzystne niż zlecenie wykonania kolejnej ulotki, plakatów, reklamy w gazecie czy w sieci. Nie jest przy tym trudne. Wymienione wyżej czynniki, takie jak rzetelność, troska o poprawność i systematyczność treści to podstawy dla tworzenia internetowego contentu dla firmy. Przede wszystkim należy pamiętać o zorientowaniu na konkretnego klienta – artykuły skierowane do grupy docelowej to większe prawdopodobieństwo, że właściwe osoby trafią na interesujące je treści. A stąd już prosta droga do zyskania nowego klienta.

Udostępnij