xx

Czy pisanie bloga ma sens?

Jednym z podstawowych narzędzi współczesnego content marketingu jest prowadzenie firmowego bloga.

To swojego rodzaju fenomen – w czasach kultury obrazkowej, gdzie przeciętny czytelnik zwraca uwagę przede wszystkim na krótkie, proste treści, blogi cieszą się nieprzemijającą popularnością. Chociaż oczywiście samo pojęcie bloga ulega na przestrzeni lat gruntownej zmianie – od pamiętnika online po skuteczny sposób zyskania przychodów oraz, no właśnie, budowania wizerunku w sieci.

Wraz z upływem czasu, postępującą kondensacją treści, erą 140 znaków Twittera i zdjęć z Instagrama czy Pinteresta tworzenie dłuższych treści mogłoby się wydawać nieco archaicznym pomysłem. Niemniej jednak firmowa blogosfera ma się dobrze. Liczne marki, te międzynarodowe i o zasięgu lokalnym, dysponują własnymi blogami

DLACZEGO BLOG?

Nie od dzisiaj wiadomo, że sieć całkowicie zmieniła decyzje zakupowe użytkowników. Dzięki sieci nie ma problemu z uzyskaniem informacji na temat produktu czy usługi, opinii na jego temat itd. Pytanie tylko, na ile można im wierzyć. Często stosowany marketing szeptany (opłacanie osób za pozytywne komentarze) skutecznie zachwiał wiarygodnością wszelkiego rodzaju porównywarek cenowych, serwisów zakupowych i sklepów internetowych.

Z tego powodu, bardziej świadomi internauci coraz chętniej zwracają się w stronę prawdziwie merytorycznych treści. Logicznie – nie sposób poszukiwać ich w serwisach społecznościowych skoncentrowanych na rozrywkę i szybką informację. Zatem gdzie? No właśnie – przede wszystkim na blogach. Również tych firmowych.

Oczywiście w tym momencie wiele osób odpowiedzialnych za promocję firmy oraz jej komunikację w sieci zadaje sobie pytanie „Ok, blog to niemało pracy, czy płynące z jego prowadzenia korzyści są przynajmniej porównywalne? Czy pisanie postów na serio przyciągnie nowych klientów, pozwoli wykreować wizerunek marki?”

Ok, w jednym trzeba przyznać rację. Pisanie bloga wymaga pracy i czasu. W dodatku w firmach ta praca musi się przełożyć na konkretne, widoczne wyniki. To możliwe – wystarczy potraktować to przedsięwzięcie jako długofalową strategię, a nie pojedynczą kampanię reklamową nowego produktu. Korzyści płynące z posiadania własnego bloga są ogromne, ale nie przychodzą od razu, jak w przypadku kampanii adwords czy na Facebooku.

CO DA CI BLOG FIRMOWY?

W pierwszej kolejności – blog to świetna platforma dla komunikacji z klientami, jednego z najważniejszych celi dobrze prowadzonego PR marki. Poprzez nowe wpisy można informować klientów o nowym produkcie, zmianach w firmie, promocjach, aktualnościach itd. W praktyce: wklejając zdjęcie produktu w „ofercie” sklepu prawdopodobnie zauważą to tylko te osoby, które regularnie zaglądają na stronę. Ale jeżeli stosowna informacja pojawi się również na blogu, to już zupełnie inna sprawa.

Przede wszystkim – blog nie jest nachalną reklamą wyskakującą nie wiadomo skąd po wejściu na stronę. To ukierunkowana forma promocji, którą czytelnicy sami odnajdują poprzez wpisanie frazy w wyszukiwarkę, lub zapoznawanie się z ofertą firmy. To samo z siebie daje ogromną przewagę nad reklamą tradycyjną, skierowaną zazwyczaj do wszystkich. Na blogi trafiają osoby z miejsca zainteresowane tematem, a to już połowa sukcesu.

Na blogu, podobnie jak w serwisach społecznościowych, komunikacja jest dwustronna. To znaczy, że nie tylko nadawca może komunikować odbiorcom swoje treści, może również nawiązać dialog z internautą. Czytelnicy poprzez komentarze wyrażają swoje wątpliwości, opinie, zadowolenie lub oczekiwania odnośnie konkretnego elementu działalności firmy. Co jak co, ale wiedza uzyskana bezpośrednio od klienta to bezcenna rzecz prawda? I nie potrzeba w tym celu żadnych specjalistycznych badań rynkowych.

Konsumenci pragną wiedzieć nie tylko co kupują. Coraz ważniejszą sprawą pozostaje kwestia – od kogo? Z tego względu nawet miedzynarodowe marki, w ramach swoich strategii wizerunkowych próbują stać się ludziom „bliższe”. Na blogu utrzymywanie kontaktu z użytkownikami jest niezwykle proste. Podobnie jak na Facebooku można przecież odpisywać na posty internautów bezposrednio w komentarzach i tym samym nawiązywać z nimi dialog.

Kolejnym plusem regularnej publikacji wartościowych i merytorycznych treści jest budowanie autorytetu marki (lub własnego, jeżeli jest się jej oficjalnym ambasadorem). I nie chodzi tu tylko o klientów. Na firmę inaczej spojrzą również konkurenci i potencjalni partnerzy biznesowi. Jeżeli jakość bloga jest analogiczna do jakości oferowanych usług (zakładamy, że wysoka), można być postrzeganym jako ekspert swojej branży, zyskać więcej zleceń i nowych klientów.

O POZYCJONOWANIU

Na koniec kilka słów o czysto technicznych zaletach blogowania. Regularnie prowadzony i aktualizowany blog to proste narzędzie służące zwiększeniu liczby odwiedzin na stronie. Pomijając fakt, że pisząc ciekawie i na temat, można zyskać grono stałych czytelników, należy zwrócić uwagę na pozycjonowanie takiej strony w wyszukiwarce. Im więcej tekstu na stronie, tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś, poprzez wpisanie odpowiedniej frazy w wyszukiwarce, trafi właśnie na nią. Poza tym same wyszukiwarki internetowe chętniej wyświetlają linki do witryn systematycznie wzbogacanycyh o nową treść.

Jeżeli blog zacznie cieszyć się autorytetem, można się też spodziewać, że inni blogerzy zaczną się na niego powoływać na swoich stronach. A z tego miejsca już prosta droga do zyskania naprawdę wielu czytelników.

Naturalnie na rynku można trafić na firmowe blogi, które na przestrzeni lat rozwinęły się w profesjonalne portale branżowe i na takie od dawna nieaktualizowane. Taka dynamika jest charakterystyczna dla każdej gałęzi rynku. Niemniej jednak to wciąż jeden z kluczowych elementów strategii marketingowej firmy.

Jeżeli czujesz się przekonany do prowadzenia własnego firmowego bloga to po pierwsze cieszymy się, że mogliśmy pomóc, a po drugie zapraszamy na kolejny wpis z serii. Tym razem w formie prostego przewodnika o tym, jak dobrze blogować.

Udostępnij