xx

SEO - wprowadzenie do tematu

Jeśli chcemy, by nasza strona czy sklep internetowy zaistniał w sieci, znajomość pojęć związanych z marketingiem internetowym jest niezbędna. Jednym z ważniejszych terminów w tej sferze jest oczywiście SEO, czyli optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek internetowych. Na czym to polega? Czy jesteśmy w stanie sami zoptymalizować naszą stronę, by uzyskała lepszą pozycję w wyszukiwarce?

SEO to nie pozycjonowanie!

Dla wielu osób SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz pozycjonowanie to równoznaczne pojęcia. A jednak pozycjonowanie to coś znacznie szerszego. Termin ten obejmuje wszystkie działania, które zmierzają do tego, by nasza strona osiągnęła jak najlepszą pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Zaliczają się tu więc zarówno płatne, jak i bezpłatne działania. W przypadku SEO, nasza witryna pojawi się w naturalnych wynikach wyszukiwania. 

Optymalizacja witryny - to, co widoczne i niewidzialne

Kiedy wchodzimy na stronę, z pewnością pierwsze, co się nam rzuca w oczy, to treść i grafika. Ale oprócz optymalizacji tych elementów, działania SEO obejmują również kod witryny. Niby na pierwszy rzut oka tego nie widać... A jednak! Jeśli strona zbyt długo będzie się wczytywała, na pewno zwrócimy na to uwagę. Jakie czynności obejmuje optymalizacja treści, grafiki oraz kodu i struktury strony?

Optymalizacja kodu strony oraz jej struktury:

  • Dodawanie znaczników meta title (tytuł strony), meta description (opis strony) oraz meta keywords (słowa kluczowe).

  • Dostosowanie witryny do standardów W3C, które określają wytyczne tworzenia stron, tak by wyświetlały się poprawnie na różnych urządzeniach.

  • Skrócenie czasu wczytywania strony poprzez zmniejszenie objętości kodu i ilości wczytywanych plików.

  • Zastosowanie hierarchii nagłówków oraz przyjaznych adresów URL, by umożliwić wyszukiwarkom znalezienie naszej witryny.

Optymalizacja treści:

  • Tworzenie unikalnych treści, zgodnych z tematyką naszej strony internetowej i odpowiednio nasyconych słowami kluczowymi. Oczywiście należy tu pamiętać, że teksty nie powinny być "naszpikowane" frazami. Dla robotów wyszukiwarek liczy się przede wszystkim jakość tekstu. Minęły już czasy, kiedy to pozycja strony zależała wyłącznie od ilości słów kluczowych.
  • Stosowanie wyróżników treściowych, a więc nagłówków, pogrubień, podkreśleń, kursywy itp.
  • Stworzenie menu strony, treści całej witryny i wszystkich elementów, które mogą wpłynąć na wewnętrzne linkowanie strony.

Optymalizacja grafiki:

  • Zmniejszanie rozmiarów grafik, by dostosować je do szablonu witryny.
  • Przycinanie obrazów w celu wyeksponowania najważniejszej ich części.
  • Zmniejszenie liczby żądań HTTP poprzez łączenie grafik.
  • Wdrażanie ramek lub tła przy pomocy CSS.
  • Stosowanie formatu PNG zamiast GIF czy JPEG
  • Kompresja grafiki
  • Dodawanie atrybutów ALT, czyli alternatywnych opisów grafiki. Jest to szczególnie pomocne dla robotów wyszukiwarek, które nie widzą obrazów, ale mogą je odczytać.

Podsumowanie

Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych to złożony proces, który obejmuje wiele czynności. Nie jest to działanie jednorazowe, które od razu przyniesie efekty. Potrzeba czasu, by nasza strona znalazła się na pierwszych stronach wyników wyszukiwania. Jeśli uda nam się to osiągnąć, nasza witryna przyciągnie więcej użytkowników i zacznie generować zyski.

Udostępnij