xx

Search Console - czym jest?

Osoby zajmujące się marketingiem internetowym korzystają z wielu narzędzi, które wspomagają proces optymalizacji strony internetowej czy testowanie jej szybkości. Nie zawsze musimy używać wyłącznie płatnych narzędzi, bowiem niekiedy te darmowe odznaczają się dużo większą funkcjonalnością. Takie właśnie jest Google Search Console.

Google Search Console - darmowe nie znaczy gorsze

Google Search Console to narzędzie, które firma Google oferuje nam bezpłatnie. Dzięki niemu możemy monitorować własne strony internetowe pod kątem pozycji w wyszukiwarce. Narzędzie to pokaże nam, jak naszą witrynę widzą roboty wyszukiwarki i pozwoli zoptymalizować stronę, by była bardziej przyjazna dla użytkowników. 

Jak zacząć korzystać z Google Search Console?

Na początek oczywiście rejestrujemy konto w Search Console. Gdy zalogujemy się na nowe konto, od razu pojawi nam się panel startowy. To właśnie tam w szybki i prosty sposób dodajemy stronę do narzędzia - wpisujemy adres witryny i klikamy przycisk "DODAJ". Zanim jednak będziemy mogli korzystać z narzędzia, musimy zweryfikować serwis - wszystko po to, by dostęp do danych miał tylko właściciel. Stronę możemy zweryfikować na 5 sposobów. Chyba najprostszy i najszybszy z nich to użycie Google Analytics - o ile mamy tam założone konto. 

Pamiętajmy, by zweryfikować wszystkie wersje swojej strony: https://, https://www, http://, http://www. W przeciwnym razie możemy narazić się na duplikację treści, a ponadto nie otrzymamy pełnych danych w SC. 

Podstawowe funkcje Google Search Console

Panel Search Console składa się z różnych zakładek. Pierwsze informacje, które są wyświetlane dają nam ogląd na ogólny stan witryny. Często też w wiadomościach pojawiają się przydatne wskazówki od moderatorów Google, dzięki którym możemy ulepszyć naszą stronę. Co dają nam poszczególne zakładki?

Stan w wyszukiwarce

Dzięki dostępnym tu funkcjom możemy sprawdzić, jak nasza strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Narzędzia umożliwiają nam analizę danych strukturalnych. Pomogą nam też w dodawaniu znaczników na stronach, które usprawniają pracę robotów indeksujących. Tutaj wyświetlają się też problemy ze stroną, np. duplikacja treści czy błędne meta znaczniki. 

Ruch związany z wyszukiwaniem

W tej sekcji dostępne są narzędzia niezbędne dla każdego, kto zajmuje się pozycjonowaniem stron. Dzięki nim możemy sprawdzić np. jakie są źródła ruchu na naszej stronie, jak przedstawia się ilość wyświetleń i kliknięć naszej strony czy jaka jest pozycja wybranych słów kluczowych. Tutaj znajdziemy też przydatne informacje na temat linków zewnętrznych i wewnętrznych, prowadzących do naszej witryny, a także informacje o błędach w wyświetlaniu strony na urządzeniach mobilnych. Ponadto wyświetlają się tu informacje o karach ręcznych, nałożonych na nasz serwis. 

Indeks Google i Indeksowanie

Kolejne zakładki dostarczają nam informacji na temat ilości stron zindeksowanych przez boty. W sekcji "Indeksowanie" istnieje także możliwość dodania sitemapy w formie pliku XML. Wartą uwagi opcją jest Pobierz jako Google. Umożliwia nam to szybkie zindeksowanie wybranej podstrony serwisu i porównanie, jak serwis wyświetlany jest przez użytkowników, a jak przez Google.

Z pewnością każde z tych narzędzi może się przydać w codziennej pracy ze stronami internetowymi. Warto więc testować wszystkie możliwości, by dobrać funkcje, które najbardziej nam odpowiadają.

Udostępnij