xx

Reklama tradycyjna a content marketing

Tradycyjne formy reklamy wciąż dominują w mediach i otoczeniu. Banery, spoty, billboardy, plakaty czy ulotki mają spełniać jedno zadanie – sprzedawać konkretny produkt lub usługę i promować je jako najlepsze na rynku. Od jakiegoś czasu zasady marketingu panujące na rynku zaczynają się zmieniać. Content marketing to nowe narzędzie uważane za podstawę świadomego budowania wizerunku i bazy klientów marki. Zwłaszcza na przestrzeni ostatniego roku to narzędzie zaczęło zyskiwać sobie coraz szersze grono zwolenników. Czym jest content marketing i jak się ma do tradycyjnych form reklamy? I w końcu – które z nich w praktyce okazuje się bardziej skuteczne?

TRADYCYJNA REKLAMA

Rodzaje promocji usług i produktów kształtowały się przez lata, uzależnione od pojawiających się nowych trendów, technologicznych wynalazków i zmian zachodzących w społeczeństwie. Wśród nich można zatem wyróżnić reklamę prasową, telewizyjną i radiową, mobilną i internetową. Do form reklamy można zaliczyć spoty reklamowe audio i audio-wideo, banery i tzw. wyskakujące okienka w internecie, szyldy, plakaty, ulotki i firmowe gazetki, próbki produktów, neony czy lokowanie produktu. Dzisiaj, ze względu na dużą konkurencję w niemal każdej branży, sprzedawcy i usługodawcy prześcigają się w wykorzystywaniu licznych środków reklamowych. Czy to dobrze? Niekoniecznie. Skutkiem wyjątkowo nachalnych działań, przeciętnego adresata od dawna irytuje ilość materiału reklamowego na ulicach czy w mediach. Samo przeglądanie stron internetowych w sieci jest utrudnione przez liczne pojawiające się okienka. Jaki jest efekt takich działań? Poza rosnącą liczbą pobrań AdBlocka niezbyt imponujący. Mało tego, mówi się o rozwoju tzw. banner blindness – ślepoty reklamowej. Adresaci bombardowani podobnymi treściami reklamowymi w każdym miejscu i o każdej porze zaczynają automatycznie wyrzucać je ze swojej świadomości. W konsekwencji zanim internauta w ogóle zapozna się z treścią reklamy, automatycznie skieruje kursor na krzyżyk zamykający okienko blokujące mu dostęp do bardziej interesujących treści.

CONTENT MARKETING

Na czym polega? Pomocnym może się okazać określenie tego pojęcia marketingiem treści. Jego ideą jest stopniowe budowanie zaufania, ale również relacji na linii marka-klient metodą małych kroków. W tym przypadku podstawowym narzędziem jest tworzenie i publikowanie treści nastawionych na grupę docelową marki, przydatnych dla konsumenta. Marketing treści nie koncentruje się bezpośrednio na generowaniu sprzedaży. Istotą jest tworzenie wartości dla konsumenta, która z biegiem czasu przyniesie wymierne zyski. Tak jak reklama, content marketing przybiera różne formy. Najpopularniejszą i najchętniej wykorzystywaną są artykuły pisane na strony internetowe marki, firmowe blogi lub tematyczne serwisy internetowe.

Warto jednak wiedzieć, że content to każda publikowana treść, zatem obejmuje nie tylko tekst (chociaż najczęściej jest z content marketingiem kojarzony), ale również grafikę czy nagrania audio. Z tego względu content marketing to zarówno wpis na blogu, jak i podcast, infografika, mem opublikowany na portalu czy film wideo na YouTube.

CO WYBRAĆ?

Bo wybrać trzeba. Firma bez odpowiedniej promocji nie ma dzisiaj szans na utrzymanie się na rynku. Co może stać się podstawą dla budowania strategii marketingowej? Reklama czy content? W tym przypadku warto pomyśleć logicznie. Dzisiaj podstawowe narzędzie komunikacji, a coraz częściej również pracy wielu ludzi, stanowi internet. Czego szuka przeciętny internauta? Treści posiadających wartość – informacji, poradników, rozrywki, ciekawostek, porad, recenzji itp. Chyba mało kto zagląda do sieci z chęcią trafienia na reklamę. W stu procentach przypadków jest wręcz przeciwnie.

Dodatkowo należy uwzględnić, jakim zmianom na przestrzeni ostatnich kilku lat uległ rynek. Dzisiaj nie jest sztuką przekonać klienta do jednorazowego zakupu. Liczy się przede wszystkim komunikacja, nawiązanie z nim więzi, stworzenie pozytywnej relacji. Użytkownik widzący wartościową markę, która prezentuje podobne mu idee i wartości mimowolnie staje się jej ambasadorem, polecając jej produkty czy usługi innym ludziom. Media społecznościowe, sieć i dobrze dobrany content czynią to zadanie łatwiejszym niż kiedykolwiek.

DLACZEGO WARTO STAWIAĆ NA WARTOŚCIOWE TREŚCI?

Content marketing to długoterminowa relacja, która może zaowocować zyskaniem lojalnego klienta, chętnie korzystającego z konkretnych usług. Nie każdy zdaje sobie również sprawę, że to dużo bardziej opłacalne rozwiązanie. Wykupienie reklamy w telewizji obejmuje tylko czas uwzględniony w umowie. Po tym okresie trzeba znowu wykładać pieniądze na kolejne kampanie. Czy klient zapamięta markę? Jasne, przez jakieś dziesięć sekund, do pojawienia się kolejnego spotu albo przełączenia kanału. Tak samo sytuacja przedstawia się w przypadku reklamy prasowej czy audio. Natomiast za teksty opublikowane w sieci płaci się raz, a ich „data ważności” może sięgać nawet do roku czy dwóch (chyba, że tekst dotyczy aktualnych wydarzeń). Dodatkowo na taką formę promocji marki trafią tylko zainteresowani tematem internauci, a zatem potencjalni klienci. To jedna z podstawowych zalet content marketingu – jest narzędziem skierowanym do konkretnej grupy odbiorców, a nie do anonimowego, niesprecyzowanego adresata. Content daje możliwość dzielenia się swoją wiedzą i pokazania, że dana marka reprezentuje sobą pewne wartości, doświadczenie i profesjonalizm, a nie tylko chęć zarobku. Prowadzony na własnej stronie internetowej generuje większą liczbę odwiedzin i skutecznie wyróżnia wśród konkurencji.

Należy jednak pamiętać, że wszystkie wymienione wyżej korzyści dotyczą tylko najlepszej jakości tworzonego contentu, czyli treści merytorycznych, poprawnych gramatycznie i ciekawych z punktu widzenia klienta. Warto zastanowić się nad tym, czy jego samodzielne tworzenie rzeczywiście może przynieść efekty. Wiele firm zleca to zadanie wyspecjalizowanym agencjom lub copywriterom.

Content marketing buduje pozytywną relację z klientem, a więc wymaga czasu i cierpliwości, a przede wszystkim nieustannego generowania wartościowych treści na stronę i portale tematyczne. Korzyści jednak w końcu wracają. Klienci zapamiętują markę i chętniej z niej korzystają. Jaki spot reklamowy może to zapewnić?

Udostępnij