xx

Jak działa dobry content marketing?

Marketing zorientowany na tworzenie wartościowych treści stanowi dzisiaj podstawę działań dla współczesnych przedsiębiorców. Dobrze napisane teksty: merytoryczne i rzetelne, ciekawe lub efektowne, zabawne albo z potencjałem viralowym mają spełniać jedno kluczowe zadanie – przyciągnąć i zatrzymać potencjalnego klienta na dłużej, przedstawić markę i produkt nieco dokładniej, niż ma to miejsce na ulotce czy banerze. Specjaliści podkreślają zalety dobrze tworzonych firmowych treści. O zainteresowaniu content marketingiem świadczy również rosnąca liczba agencji copywriterskich lub freelancerów tworzących profesjonalne teksty na strony internetowe, witryny i blogi. Mimo wszystko w Polsce wciąż wielu przedsiębiorców pozostaje wiernymi starszym formom reklamy. Po zastanowieniu można to zrozumieć: nie każdy wie, co tak naprawdę daje firmie profesjonalnie i systematyczne realizowany content. Jak działa to narzędzie? I w jaki sposób odbiera je klient?

Nowoczesny marketing

Tradycyjne reklamy w sieci, czyli wszelkiego rodzaju wyskakujące okienka i banery, wciąż są chętnie używane przez przedsiębiorców. Jednak prawda jest taka, że zanim konsument zdąży zwrócić na nie uwagę, automatycznie skieruje kursor do zamykającego je krzyżyka. Przypominając sobie ostatnio odwiedzony portal lub blog, trudno stwierdzić, jakie reklamy były tam opublikowane. Nawet jeżeli są tam stale umieszczane, pewnie mało kto jest w stanie wymienić choćby jedną. Dodatkowo coraz więcej osób stosuje specjalne programy, dzięki którym jeszcze skuteczniej odcina drogę dla niepożądanych treści.

Co bardziej świadomi przedsiębiorcy chętnie korzystają z mediów społecznościowych. Jednak zarówno LinkedIn, jak i Twitter, Facebook, Instagram czy Pinterest mogą nie wystarczyć, by dokładnie i w pełni przedstawić ofertę firmy. Tak naprawdę dzisiaj marketing opiera się na treści. Tylko jak przygotowanie artykułu, nawet najlepszego, może wpłynąć na postrzeganie marki przez klienta? Otóż może, i to dużo lepiej niż reklama. Jednak trochę inaczej.

JAK KLIENT ODBIERA CONTENT MARKETING?

Można założyć, że konkretna firma zdecydowała się na stworzenie nowej kampanii w oparciu o content marketing i wybrała najlepsze kanały tworzenia treści. Można wśród nich wymienić zarówno video na Youtube, webinary, obrazy, memy i infografiki. Ale już z racji samej nazwy najpopularniejszymi narzędziami content marketingu są teksty: artykuły eksperckie, poradniki, teksty sponsorowane, a nawet e-booki. Firma ma zatem wybrane podstawy do realizacji strategii. Załóżmy także, że robi to dobrze – ma bloga lub publikuje swoje treści na często odwiedzanych stronach i systematycznie zamieszcza ciekawe teksty wzbogacone o słowa kluczowe czy odnośniki do samej marki. Jak klient odbiera taki content?

Warto jeszcze raz podkreślić, że do klientów nieustannie dociera ogrom mało istotnego przekazu reklamowego. Kolejna promocja w sieciówce, niezwykła oferta czy najlepszy proszek do prania nie ma dzisiaj dla internauty żadnego znaczenia i nic w jego życiu nie zmienia. Dzisiaj internauci poszukują w sieci interesujących treści: informacji, ciekawostek i rozrywki. Dysponując tekstami zorientowanymi na jedną z tych wartości, doprowadza się do sytuacji, w której klient sam znajduje naszą firmę. Mało tego, na treść zwracają uwagę głównie potencjalni klienci, a nie przypadkowe osoby odwiedzające konkretną stronę. To zresztą jedna z podstawowych zalet content marketingu: kieruje ofertę marki do grupy docelowej, a nie do wszystkich, czyli tak naprawdę do nikogo.

Dla przykładu: projektantka wnętrz, która ma swoją stronę internetową, wzbogaca ją o blog. Publikuje na nim ciekawe i rzetelne artykuły, wykorzystując dodatkowe kanały social media (Facebook, Twitter) do promocji w sieci. Używanie w treściach słów kluczowych sprawia, że jej wpisy odnajdują internauci szukający w sieci właśnie dekoratora wnętrz. Użyty przez nią content sprawia, że klient zatrzymuje się na stronie i zapoznaje z tekstem. Jeżeli prezentowane w nim treści mu się spodobają, tym chętniej wyraża zainteresowanie współpracą.

CORAZ WIĘCEJ KLIENTÓW

Im fajniejsze i ciekawsze treści, tym większa liczba czytelników. Internauci naprawdę chętnie dzielą się interesującymi stronami, udostępniając je na swoich tablicach w social media czy podsyłając znajomym. Dodatkowo rozpoznawalne i pożądane przez użytkowników artykuły mogą wpływać też na liczbę linków przychodzących, tzn. takich, które prowadzą z innych stron na witrynę konkretnej firmy. Algorytmy wyszukiwarek zaczynają wtedy oceniać taką stronę jako wartościową, co zapewnia jej wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. A miejsce na pierwszej stronie wyszukiwarki to gwarancja popularności wśród użytkowników poszukujących wiedzy na temat oferowanych przez markę produktów albo usług. Pozycjonowanie jest jednak możliwe wtedy, kiedy każdy tekst spełnia odpowiednie wymogi, tzn. konkretne i dobrze dobrane słowa kluczowe, nagłówki, podtytuły i synonimy.

DOBRE EMOCJE

Za rosnącą popularność content marketingu dodatkowo odpowiada fakt, że jest on odbierany przez klientów bardzo pozytywnie. O ile nachalne reklamy potrafią jedynie zirytować, a nawet zniechęcić do pozostania na danym portalu czy blogu, o tyle wartościowe treści, których klient sam szuka i które wydają mu się ciekawe, wręcz przeciwnie. Czytelnik czuje się dobrze potraktowany przez markę, docenia też wkład, jaki włożony został w stworzenie ciekawego i wartościowego artykułu.

KLIENCI, KTÓRZY KOCHAJĄ MARKI

Aż 80% aktywnych w sieci osób chętnie poszukuje informacji na temat ulubionych marek, produktów i usług. Wystarczy wymienić chociażby Apple – firma od samego początku sprzedawała nie tyle najlepszej jakości produkty, co pożądany przez wielu ludzi styl życia. Dzisiaj, wraz z rosnącą siłą dobrze tworzonego PR-u oraz content marketingu, klienci równie chętnie poszukują tego samego porozumienia z lokalnymi, mniejszymi firmami. Marki ciekawie prowadzące dialog z klientem, prezentujące świeże i aktualne informacje oraz ciekawe treści są o wiele lepiej postrzegane przez ludzi. Mało tego, wydają się bardziej godne zaufania, niż firmy, które nie przykładają do dobrego PR-u należytej wagi.

PR bazujący na treści to podstawa popularności i dobrej opinii o firmie. Przykład? W podobnym czasie zostają otwarte dwie klubokawiarnie proponujące świeże i zdrowe jedzenie. Menu w każdej z nich jest aktualizowane codziennie, oparte na lokalnych i sezonowych produktach. Każda z nich organizuje również wydarzenia kulturalne. Jedna – po trzech miesiącach szybko się rozwija i ma się świetnie. Druga natomiast, chociaż ma o wiele lepszą lokalizację, świeci pustkami. Jaki jest powód? Otóż w tej pierwszej pracownicy i właściciel codziennie aktualizują nowe menu na Facebooku, udostępniają wydarzenia, a na stronie internetowej dzielą się ciekawymi treściami na temat filozofii slow food. Zarówno wpisy na blogu, jak i posty w social media są generowane regularnie, o podobnym czasie. W tej drugiej cały content ogranicza się do konta na Facebooku, gdzie treści pojawiają się sporadycznie i niesystematycznie. Efekt? Klienci sami z ciekawości zaglądają na fanpage pierwszej klubokawiarni, żeby zobaczyć, co pysznego można zjeść danego dnia i co jakiś czas wracają na bloga, szukając prostych sposobów na zdrowe gotowanie we własnej kuchni. Naturalnie dużo częściej i chętniej wpadają na lunch czy obiad właśnie tam.

Powyższy przykład ukazuje, jak silnie można dzisiaj przywiązać do siebie klienta. Jedna kawiarnia, chociaż położona w świetnym miejscu, nie może się pochwalić tak wysokimi obrotami, jak ta dbająca o kontakt z gośćmi i ciekawe treści na stronie internetowej. W tej sytuacji pomocnym okazał się firmowy blog. Ale warto pamiętać, że równie dobrym (a czasem nawet lepszym) rozwiązaniem jest publikacja treści na branżowych stronach lub innych specjalistycznych blogach. Bardzo często są to witryny znajdujące się dużo wyżej w wyszukiwarce, więc istnieje większe prawdopodobieństwo, że klienci do nich dotrą.

Klient trafiający na stronę internetową firmy poprzez wartościowe treści automatycznie darzy ją większym zainteresowaniem, a przede wszystkim zaufaniem. Chętniej pozostaje dłużej w witrynie internetowej i zapoznaje z ofertą. Zainteresowany, zagląda również na prowadzone firmowe portale społecznościowe, daje lajki, umieszcza komentarze. Zapamiętując markę, chętnie korzysta z jej usług, kiedy tego potrzebuje. Będąc zadowolonym ze współpracy z nią, staje się swojego rodzaju ambasadorem, polecając ją swoim znajomym. Cały zabieg wydaje się prosty. I taki jest – wymaga jedynie dużo czasu i systematycznej publikacji dobrych treści. To pierwsze często jest nieosiągalne dla przedsiębiorców. To drugie, czyli dobre pisanie, nie musi leżeć w zasięgu umiejętności każdego właściciela czy pracownika. W takiej sytuacji najlepiej powierzyć zadanie dobrej agencji copywriterskiej – określenie grupy docelowej i tematyki tekstów to gwarancja powstania rzetelnych i merytorycznych treści.

Udostępnij