xx

Content dla firmy: tworzyć samodzielnie czy zaufać specjalistom?

Dobry content to podstawa współczesnej polityki wizerunkowej. Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z nowych zasad promowania swoich usług czy produktów, a tym samym coraz chętniej i pewniej stawia na komunikację z klientem oraz jakość prezentowanych mu przekazów. I chociaż tradycyjna reklama wciąż ma się bardzo dobrze, to zaraz obok banerów i wyskakujących okienek najpopularniejszą formą marketingu staje się ten oparty na wartościowych i rzetelnych treściach. W ramach tych działań firmy zaczynają aktywnie tworzyć przydatne artykuły, infografiki, e-booki i filmy, które publikowane na specjalistycznych stronach internetowych skutecznie przyciągają i zachęcają internautów do szerszego zapoznania się z ofertą na stronie internetowej. Z drugiej strony – tworzenie unikalnych treści ma wiele zalet, ale tylko wtedy, kiedy jest realizowane w poprawny sposób. W każdym innym przypadku to stracony czas i pieniądze. W tej sytuacji warto rozważyć, co będzie lepsze – samodzielna redakcja treści na stronach lub firmowym blogu czy zlecenie tego zadania profesjonalistom?

CZY TO SIĘ OPŁACA?

Content marketing nie jest już kolejną ciekawostką wykorzystywaną jedynie przez międzynarodowe koncerny, tak samo jak blogowanie przestało stanowić alternatywny kanał wykorzystywany raczej przez hobbystów szukających swojej przestrzeni w sieci. Dzisiaj zarówno duże korporacje, jak i mniejsze, lokalne firmy odkryły, że wartościowe komunikowanie się z potencjalnym klientem ma wiele zalet i jest jednym z ciekawszych sposobów na promocję biznesu. Tworzenie treści na specjalistyczne strony internetowe pozwala pokazać się światu w roli eksperta, a także przekonać internautów, że firmie zależy nie tylko na pieniądzach, ale również na określonych wartościach. Blog firmowy to świetny sposób na podawanie i odbiór informacji. Klienci chętniej wyrażą opinię lub zapytanie za pomocą komentarzy pod danym wpisem niż poprzez formularz kontaktowy na stronie internetowej. To pozwoli w prosty sposób poznać swoich odbiorców, ich potrzeby i ewentualne zastrzeżenia. A te mogą się czasami okazać bezcenne.

Decydując się na content marketing jako formę promocji biznesu, trzeba uświadomić sobie jednak problem: kto powinien się tym zająć? Właściciel, jeden z pracowników, firmowy specjalista od PR-u czy może zewnętrzna firma? Pytanie jest o tyle istotne, że mało które przedsiębiorstwo ma doświadczenie jako wydawca i jest w stanie stworzyć wartościowe teksty dla swojej strony, które, co jak co, też muszą spełniać pewne kryteria, żeby przynieść pozytywne efekty, a nie na odwrót. W tej kwestii najlepiej dokładnie rozważyć wszystkie za i przeciw.

TWORZENIE WARTOŚCIOWYCH TREŚCI TO TRUDNE ZADANIE

Wszyscy ci, którym wydaje się, że tworzenie unikalnego i dobrego contentu jest proste, powinni z miejsca rozejrzeć się za outsourcingiem tych usług. Taki tok myślenia sugeruje, że wiedza na temat pisania wartościowych treści jest znikoma i w konsekwencji teksty czy blog staną się tylko frustrującą stratą czasu, nie przynoszącą żadnych korzyści. Do pisania nie można podejść lekceważąco, bo tak naprawdę jest to praca wymagająca dużego zaangażowania. Nie dość, że trzeba tworzyć poprawne gramatycznie i stylistycznie, a przede wszystkim świeże i ciekawe treści, to jeszcze najlepiej robić to regularnie. W przypadku własnych firmowych blogów jest jeszcze trudniej – poza samymi artykułami wiele czasu może zajmować moderacja komentarzy i odpowiadanie na pytania użytkowników. Content marketing firmy nie ogranicza się do jednorazowego działania, jak ma to miejsce np. w przypadku wykupienia reklamy w gazecie czy na stronie internetowej. Promocja w oparciu o przydatne treści przebiega długofalowo i wymaga odpowiedniej wiedzy, chęci i zasobów czasowych. Warto odpowiednio wcześniej rozważyć, czy po miesiącu pisanie tekstów zwyczajnie się nie znudzi.

W tych kwestiach powierzenie zadania specjalistom jest najlepszym rozwiązaniem. Chociaż umowa z biurem copywriterskim niesie ze sobą określone koszty, jednak w jej ramach zyskuje się gwarancję poprawnych, kreatywnych i ciekawych treści. Interesujące i autentyczne pisanie, jak zresztą większość umiejętności, wymaga pasji i zaangażowania. A właśnie takie cechy charakteryzują (a przynajmniej powinny) najlepszych copywriterów.

KOSZTY

Budżet jest niezwykle istotny, bo to właśnie pieniądze w dużej mierze decydują o tym, czy przedsiębiorca zajmie się tworzeniem treści na własną rękę, zatrudni redaktorów czy nawiąże współpracę z agencją copywritingu.

Naturalnie, można spróbować swoich sił. Posiadając odpowiednią ilość wolnego czasu oraz adekwatne zasoby wiedzy. Przez jeden lub dwa miesiące warto narzucić sobie pisanie określonej ilości tekstów w ciągu miesiąca lub tygodnia i po tym czasie przyjrzeć się efektom. Dysponując odpowiednim budżetem, warto skorzystać z szerszych możliwości. Tutaj jednak też należy pamiętać, że cena idzie w parze z jakością. Wybierając najtańsze firmy w sieci, liczące sobie kilka złotych za określoną liczbę znaków, nie należy wymagać uzyskania zadowalającego efektu. W tych kosztach nie ma co liczyć na bezbłędną gramatykę, styl czy kreatywne podejście do tematu, które „porwie” czytelników. Decydując się wydać nieco więcej, automatycznie sporo się zyskuje. Często – poza napisaniem dobrego tekstu – w cenie usługi znajduje się niezbędna w dzisiejszych czasach promocja lub publikacja tekstu na specjalistycznej stronie internetowej. W ten sposób firma może lepiej budować swój zasięg w sieci, a to z kolei czyni zwrot z inwestycji o wiele wyższym.

RELACJA KLIENT – COPYWRITER

Copywriterów, którzy chętnie nawiążą współpracę, nie brakuje. Można się o tym przekonać na licznych portalach zrzeszających freelancerów oraz przedsiębiorców poszukujących ich usług. Podobnie jest w przypadku agencji. Dzisiaj w niemal każdym większym mieście powstają biura copywriterskie; agencje reklamy również wzbogacają swoją ofertę o budowanie wizerunku w sieci i wartościową komunikację z klientem. Firma czy freelancer? Tutaj wybór stanowi już indywidualną kwestię, jednak wiele firm skłania się ku droższemu, lecz bardziej pewnemu rozwiązaniu, czyli współpracy z profesjonalną agencją.

Oddając firmowego bloga lub tworzenie contentu innego typu w outsourcing, warto jednak pamiętać o kilku kwestiach. Styl i charakter artykułu w dużej mierze zależy po prostu od osoby copywritera tworzącego treść. Każdy specjalista pisze nieco inaczej. Warto się zatem zastanowić, jakiego rodzaju tekstów oczekuje się od tej współpracy. Wiele agencji ułatwia to zadanie, prosząc o wypełnienie lub podanie informacji w tzw. briefie. Należy się zastanowić, czy artykuł ma zostać napisany w tonacji formalnej lub luźniejszej, jaki styl będzie odpowiedni dla specyfiki pracy firmy lub branży, jak ma być ona odbierana przez czytelników? Zlecając pisanie innej firmie, warto się upewnić, że w tekstach zostanie zachowana tonacja zgodna z charakterem przedsiębiorstwa, i poinformować o swoich oczekiwaniach copywriterów. Znając wymagania zleceniodawcy, być może będą nawet w stanie dodać coś od siebie, aby dodatkowo ten charakter wzmocnić.

Większość firm copywriterskich dysponuje specjalistami z wielu dziedzin, choć mimo wszystko w kwestii specyfiki konkretnej branży to właściciel firmy może się pochwalić najlepszą wiedzą. Zlecając teksty, warto się zatem upewnić przed publikacją, że są one nienaganne merytoryczne i zawierają ciekawe treści.

Często współpraca z agencją obejmuje stworzenie tekstu od zera, tj. począwszy od wymyślenia tytułów i tematyki tekstów. Nie warto zamykać się na propozycje copywriterów. Bardzo często są one motywowane świeżym spojrzeniem na specyfikę konkretnej branży, nastawieniem na nią pod względem content marketingu, budowania relacji z klientami oraz zaciekawienia ich kreatywnymi i przydatnymi treściami. A o to właśnie chodzi.

PODSUMOWANIE

Początki z opieraniem promocji na content marketingu mogą być trudne, zwłaszcza dla osób, które od lat bazowały na tradycyjnych formach reklamy. Najlepiej po prostu zacząć. Zacząć pisać i tworzyć przydatne treści na specjalistyczne strony internetowe lub własną witrynę – może będzie to początek nowej pasji? Dysponując odpowiednim budżetem, najlepiej odnaleźć w sieci dobre biuro copywriterskie, którego specjaliści zadbają o jak najlepszą jakość treści dla użytkowników. Outsourcing tych usług zlecony specjalistom to realizacja wysokiej klasy tekstów, tworzonych w oparciu o zasady content marketingu, przydatnych i kreatywnych, a zatem chętnie czytanych przez użytkowników..

Udostępnij