xx

Google Analytics - wszystko co powinieneś wiedzieć

Chyba każdy, kto zajmuje się analityką internetową, zna narzędzie, jakim jest Google Analytics. Znajdziemy tutaj wiele funkcji, które ułatwią nam pomiar sprzedaży oraz konwersji. Narzędzie to pomaga sprawdzić, jak skuteczne są nasze działania marketingowe w internecie. Dzięki niemu dowiemy się, jak myślą nasi klienci i jak się zachowują na stronie. Przyjrzyjmy mu się nieco bliżej.

Dlaczego tak ważne jest analizowanie danych?

Być może znane jest Wam powiedzenie: "co zostanie zmierzone, zawsze można usprawnić". Dużo w nim prawdy. Dane, które możemy zebrać dzięki Google Analytics są cennym źródłem informacji. Dzięki nim możemy zobaczyć, jak dużo użytkowników odwiedza naszą stronę, jakie są źródła ruchu czy np. na którym etapie transakcji klient zrezygnował z zakupu. Informacje te pozwalają nam wprowadzić potrzebne zmiany, które dostosowane są do oczekiwań użytkowników. Pozwalają rozwijać te kanały, z których ruch jest największy i ulepszać te, z których rzadko kto do nas trafia.

Najważniejsze funkcje w Google Analytics

Google Analytics jest narzędziem posiadającym bardzo dużo funkcji i zakładek. Są takie, z których korzysta niemal każdy i takie, o których przydatności nie mamy jeszcze pojęcia. Skupimy się dziś na tych najważniejszych, które niezbędne są w pracy każdemu analitykowi.

Nasi użytkownicy

W zakładce "Odbiorcy" możemy zebrać różne informacje dotyczące odwiedzających nas użytkowników. Prócz ogólnych informacji na tematilości odwiedzin na naszej witrynie, dowiemy się także skąd pochodzą odbiorcy, którzy z nich są nowymi, a którzy stałymi klientami, a także z jakich przeglądarek korzystają. Te informacje pozwolą nam np. wprowadzić kolejną wersję językową strony czy dostosować witrynę do urządzeń mobilnych.

"Pozyskiwanie" - skąd trafiają użytkownicy?

Dzięki tej zakładce, dowiemy się jakie są źródła ruchu sieciowego. Czy użytkownicy trafiają do nas bezpośrednio po wpisaniu adresu, przez wyszukiwarkę, a może dzięki mediom społecznościowym?  Te informacje pozwolą nam sprawdzić, który kanał ruchu jest najskuteczniejszy, a co za tym idzie - będziemy mogli wprowadzić zmiany tam, skąd użytkownicy trafiają rzadko.

Gdzie trafiają użytkownicy?

Do dokładnej analizy nie wystarczy nam jedynie informacja, skąd trafiają użytkownicy, ale także, gdzie trafiają. Przede wszystkim dzięki temu dowiemy się, czego najczęściej szukają internauci i jakimi treściami są zainteresowani. To także cenna wskazówka na temat tego, które strony są najlepiej zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki.

Ile czasu użytkownicy spędzają na stronie?

Kolejna rzecz to czas spędzony na stronie oraz współczynnik odrzuceń. Co do pierwszej kwestii, warto sprawdzić, jak długo użytkownik przebywa na stronie. Wyobraźmy sobie sytuację, że podstrona z artykułem na 3000 znaków ma 1000 wyświetleń, ale użytkownicy przebywają na stronie średnio 10 sekund. To niestety oznacza, że praktycznie nikt nie przeczytał tekstu w całości. Być może jest słabej jakości i trzeba nad nim popracować.

Druga kwestia to współczynnik odrzuceń, czyli odsetek wszystkich sesji w witrynie, w czasie których użytkownicy ograniczyli się tylko do jednej strony. Jeśli np. mamy do czynienia z sytuacją, gdy użytkownicy wchodzą na stronę z linku w celu przeczytania konkretnego artykułu, nie musimy się martwić. Jeśli jednak trafiają tylko na stronę główną i od razu wyłączają witrynę, być może powinniśmy dokonać tam jakichś zmian.

Podsumowanie

Google Analytics to niezwykle przydatne narzędzie, dzięki któremu dowiemy się, co powinniśmy zmienić, nad czym popracować i w jakiego typu reklamy inwestować nasze środki. Umiejętne korzystanie z funkcji pozwoli nam podjąć odpowiednie kroki do wprowadzania zmian, by nasza strona była bardziej przyjazna dla użytkowników.

Udostępnij