xx

Analityka SEO/SEM - kilka słów wprowadzenia

Dostosowanie strategii SEO/SEM bez wcześniejszej analizy strony, jest jak szukanie wyjścia po omacku. W końcu do niego trafimy, ale po drodze możemy sobie zrobić krzywdę. Metoda prób i błędów nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Zwłaszcza, jeśli do stracenia mamy naprawdę dużo, bo zaufanie i lojalność naszych użytkowników. Czym jest analityka internetowa i jak może nam pomóc?

Do czego służy nam analityka internetowa?

Dzięki analityce internetowej możemy zebrać wszelkie dane ilościowe i jakościowe o użytkownikach naszej strony. Wszystko po to, by jak najlepiej dostosować witrynę do naszych klientów. Wówczas możemy realizować konkretne cele biznesowe i osiągać jeszcze lepsze wyniki sprzedaży. Wiedząc, jak zachowują się klienci na naszej stronie, będziemy mogli wprowadzać na bieżąco zmiany i ulepszać stronę, by zwiększyć współczynnik konwersji.

Po pierwsze - zbieraj dane!

Zapewne każdy z nas chciałby wiedzieć, czy działania marketingowe, które podejmujemy, rzeczywiście przynoszą jakieś rezultaty. W tradycyjnych sklepach nie jest to takie proste. Żeby sprawdzić, czy pieniądze, które wydaliśmy np. na ulotki nie były wyrzucone w błoto, musimy czekać. I czekamy - aż zadzwoni telefon, aż drzwi sklepu się otworzą, aż klient zdecyduje się coś kupić. 

W internecie wygląda to trochę inaczej. Istnieją różne oprogramowania, które gromadzą dane i pokazują nam statystyki naszej strony. Z nich możemy się dowiedzieć wszystkiego. Ile osób odwiedziło naszą stronę, w jakich godzinach, ile użytkowników dokonało zakupu albo zapisało się do newslettera. Dowiemy się też, jak wygląda ruch pozyskany z organicznych i nieorganicznych wyników wyszukiwania. Oprogramowania śledzą każdy ruch użytkownika od momentu wejścia na naszą stronę aż do momentu zakupu. Otrzymujemy nie tylko graficzną mapę ruchu, ale także każde kliknięcie myszki. 

Po drugie - analizuj!

Możesz mieć najlepsze oprogramowanie, które zbierze wszystkie możliwe dane. Ale co z tego, jeśli nie będziesz mieć w zespole ludzi, którzy będą wiedzieć, jak te dane przekuć w sukces. Tylko odpowiednia analiza danych zapewni oczekiwane rezultaty. Łączenie faktów, umiejętność zadawania trafnych pytań i poszukiwanie odpowiedzi, znajdowanie nowych rozwiązań - to wszystko pozwoli Ci wdrożyć zmiany, które przyciągną więcej klientów i przełożą się na wysoki współczynnik konwersji.

Czasami przeszukując dane dotyczące aktywności użytkowników na stronie, zadajemy sobie pytanie: dlaczego ktoś nie dokonał zakupu? Ale by dojść do odpowiedzi, musimy zadać także inne pytania. W którym momencie użytkownik zrezygnował z transakcji? Utknął w koszyku? Nie odpowiada mu sposób płatności? A może nie chciał wpisywać tak wielu danych przy logowaniu? Tylko szczegółowa i wnikliwa analiza pozwoli nam sprostać oczekiwaniom użytkowników.

Po trzecie - działaj!

Kiedy wiemy już, w czym tkwi problem, przychodzi czas na działanie. Aby osiągnąć korzyści, musimy wdrażać zmiany na bieżąco. Jest to ciągły proces, który wymaga doskonalenia. Comiesięczne raporty pozwolą nam rozeznać się w temacie, dzięki czemu będziemy lepiej dopasowywać witrynę do potrzeb naszych klientów. 

Udostępnij