Blogi i poradniki firmowe

Współcześnie marketing to nie tylko promocja i reklama. Przede wszystkim ważne jest budowanie zaufania klientów do naszej marki. Blogi oraz poradniki firmowe mogą być skutecznym sposobem w nawiązywaniu relacji z klientami. Prowadząc własnego bloga tematycznego na temat działalności firmy oraz oferowanych produktów możemy zadbać o pozytywny wizerunek.


Kto powinien założyć bloga?

Oczywiście za pomocą bloga promować się może każdy. Warto zainwestować w ten rodzaj marketingu zwłaszcza wtedy, gdy zajmujemy się sprzedażą produktów lub usług. Dlaczego? Wyobraźcie sobie sytuację, że idziecie do sklepu ze sprzętem rowerowym. Sprzedawca nie potrafi Wam jednak powiedzieć o danym modelu nic więcej, niż moglibyście przeczytać w jego specyfikacjach. Nie dowiecie się więc, na jakie trasy polecany jest rower i czy przeznaczony jest raczej dla "niedzielnych" rowerzystów czy dla zawodowych kolarzy. Podobnie jest ze sklepami internetowymi. Czasami nie wystarczy nam jedynie zbiór informacji i specyfikacji. Chcielibyśmy, żeby firma zajmująca się sprzedażą była zespołem profesjonalistów, będących specjalistami w swojej dziedzinie. Firma powinna wiedzieć, co sprzedaje i znać się na tym. Zamieszczając na blogu specjalistyczne i bogate merytorycznie artykuły oraz poradniki pokazujemy, że troszczymy się o klientów i że znamy się na rzeczy. Dzięki temu jesteśmy odbierani jako wiarygodni. 

Jakie korzyści możemy zyskać, prowadząc bloga?

  • Przede wszystkim możemy zyskać potencjalnych klientów. Chyba nieraz zdarzyło się Wam podjąć decyzję o zakupie na podstawie przeczytanego gdzieś artykułu. Blog to świetne miejsce, by w odpowiedni sposób przedstawić wszelkie wartości, którymi kieruje się marka. 
  • Nawiązujemy relacje z klientami i budujemy ich zaufanie. 
  • Budujemy wizerunek firmy jako nowoczesnej, profesjonalnej oraz wiarygodnej. Fachowa wiedza, która zostanie wykorzystana w artykułach przekona klientów, że mają do czynienia z fachowcami. Klienci mają zaufanie do produktów, które sprzedawane są przez osoby profesjonalne i wiarygodne.
  • Tworzymy wokół firmy krąg zainteresowanych osób. Jeśli klienci znajdą na naszym blogu wysokiej jakości materiały, które rozwiążą ich problemy, będą do nas wracać, będą niecierpliwie czekać na kolejne porady.
  • Istnieje prawdopodobieństwo, że nasi czytelnicy będą udostępniać artykuły, promując naszą markę. Ważne jest jednak, by nasze artykuły były ciekawe i inspirujące. Pamiętajmy, że internauci chętnie dzielą się treściami, które im się spodobały lub mogą pomóc również innym.
  • Budowanie "długiego ogona" i zwiększenie potencjału SEO strony. Artykuły na stronie umożliwiają budowanie długich fraz kluczowych. Są to zapytania, które mogą być wpisywane w wyszukiwarkach przez potencjalnych klientów, a na które zwykle nie są pozycjonowane strony. Przykładem może być fraza "najlepszy mechanik samochodowy Częstochowa" zamiast "mechanik Częstochowa". 

Jakie treści publikować na blogu?

Przede wszystkim powinniśmy zastanowić się, kto będzie potencjalnym odbiorcą naszych artykułów. Treści powinny spełniać oczekiwania klientów. Zastanówmy się, co nasi klienci mogą wpisywać w wyszukiwarce, by znaleźć jakiś artykuł. Z jakimi problemami mogą się borykać, jeśli chodzi o daną dziedzinę? Na jakie pytania mogą szukać odpowiedzi?

Warto także sprawdzić możliwe zapytania w wyszukiwarce Google. Możemy również skorzystać z analizy słów kluczowych w Google Analitycs. Po co? Dzięki temu łatwiej będziemy mogli wymyślać tematy do kolejnych tekstów, a potencjalni klienci znajdą właśnie to, czego poszukują. Sprawdźmy, jak duża jest konkurencja na dane frazy. Przykładowo, jeśli mamy warsztat samochodowy w Częstochowie, poszukajmy w wyszukiwarce fraz typu: "warsztat samochodowy Częstochowa", "mechanik Częstochowa" itp. 

Nie możemy również zapomnieć o optymalizacji bloga. Mowa tu nie tylko o zmianach w kodzie strony, ale także optymalizacji całej treści, np. użyciu odpowiednich słów kluczowych, dostosowaniu linków. Artykuły powinny być przede wszystkim bogate merytorycznie. Ważne jest również stosowanie nagłówków, wyznaczników tekstowych czy słów kluczowych. Oczywiście podstawą tworzenia treści jest także ich unikalność i odpowiednia długość.